nadinepaulcleo.reismee.nl

Riedsee camping
Baden-Wurttemberg, Duitsland
27 november 2023

Lieve trouwe lezers,

Dan nu echt onze laatste blog, nummer 26. Graag nemen wij jullie nog één keer mee in onze camperavonturen van de afgelopen week.

Maandag t/m woensdag hebben wij gewerkt, gewandeld en ons tussendoor een beetje vermaakt op de mooie camping tussen de wijngaarden in, het weer is nog prachtig. Wel wat fris, maar een fijne strak blauwe lucht met af en toe een luchtballon.

Donderdag een wasje gedaan op de camping, boodschappen in een dorpje 25 km verderop en de gasflessen meteen bij laten vullen. De kachel zetten wij ’s nachts aan voor Cleo, want we hebben gemerkt toen wij dit niet deden, zij ’s morgens wel hele koude oren had. Na ons uitje naar het dorp, de camper nog even schoongemaakt en hierna richting Barolo gefietst. Opnieuw heerlijk gegeten (dat kun je hier gewoon erg goed) en laten wij daar nou van houden. Een Barolo uit 2017 gedronken met de welbekende Vitello Tonato. Hierna een lasagna met truffel cream en porcini champignons en een huisgemaakte en handgedraaide ravioli met boter, salie en Parmezaanse kaas. Paul nam nog heerlijk gestoofd kalfsvlees in Barolo- wijn met aardappelpuree, ook wel weer lekker na al die pasta’s. Al kunnen wij ook niet wachten op onze eerste stamppot van het jaar - hint voor de oplettende lezer - wij schuiven graag een avondje aan - met één van onze gescoorde flesjes wijn uit deze heerlijke streek. Het dessert hebben wij gedeeld, dit was mascarpone- ijs met koffie en biscuits en een café Americano.

Vrijdag een rustig dagje, Nadine heeft gebeld met Kathy en Miriam en wij hebben een grote wandeling met Cleo gemaakt. Paul heeft tussendoor nog wat gewerkt (iets met werk- en luxe paarden).

Zaterdag heerlijk uitgeslapen en hierna richting La Morra gefietst (het dorpje aan de andere kant). Ook hier hebben wij geluncht, gewoon omdat het nog één keertje kan. Omdat dit tevens onze laatste keer was voorlopig, hebben wij er extra van genoten. In de verte zien wij steeds witter wordende bergen, dit ziet er heel mooi uit. Het was best fris op de fiets (10 graden) en een frisse wind. Met snelheid naar beneden fietsen voel je dit goed, onze handen gloeide helemaal in het restaurant en waren rood van de kou. Opnieuw heerlijk gegeten, bij La Cantina een dorpje nog onder La Morra, weinig toeristen, alleen Italianen om ons heen. Wij waren wel de eerste, om 12:30 hierna druppelde het langzaam binnen. Het is truffelseizoen, het begint de eerste week van oktober en het eerste weekend van december worden de laatste truffels gevonden en je betaald voor 1 gram tussen de 5 en 7.50 euro. Ze hebben hier mooie wijnrekken (zie foto’s). Wij aten: Vitello Tonato (alweer), een gepocheerde eitje met een hele lekkere room crème, gnocchi, eendenborst, tiramisu en panna cotta. Ik sloot af met een heerlijke lavAzza espresso, hier kregen wij koekjes bij die in deze streek gemaakt worden: Brutti ma Buoni (lelijk maar lekker) en dit waren ze. De terugtocht op onze fietsen was een behoorlijke klim, maar het was het weer waard en we hebben de beentjes weer aan het werk gezet. Eenmaal thuis was Cleo blij ons te zien en zijn wij nog een heerlijke, lange wandeling gaan maken door de wijngaarden.

Zondagochtend vroeg opgestaan, Nadine en Cleo zijn gaan wandelen en spelen en Paul is de camper vertrek- klaar gaan maken. Ook heeft hij ons meteen uitgecheckt bij de receptie van de camping en hierna zijn wij vertrokken. Eerst naar het dorpje Barolo, om onze bestelling op te halen en hierna in de richting van Zuid- Duitsland. Via Milaan, door Zwitserland heen, een prachtige route. Wij zagen het hoogste skigebied van Zwitserland liggen en de Mattherhorn- berg met 3.899 meter hoogte. Hierna langs o.a. het Como- meer, meer van Lugano en de Urnersee gereden, prachtig om te zien. Een busje Pringles- chips kost in Zwitserland 7.30 euro en een Vignet (om door dit land heen te mogen rijden 50 euro)! Via de Gotthard- tunnel, uiteindelijk na 7 uur rijden aangekomen in Zuid- Duitsland een camping aan de Riedsee (een meer). Wij kwamen hier in het donker aan, hebben een wandeling gemaakt met de zaklamp en herten gezien, maar vanmorgen konden wij zien dat het hier ook heel mooi is.

Vanmiddag na het werk vertrekken wij weer, om vervolgens een stukje verder naar het noorden te rijden. Wij weten nog niet waar wij vannacht zullen overnachten, maar dat zal ergens in Duitsland zijn. Ook doen wij dit woensdag nog en dan komen wij donderdagochtend aan in Nederland. Vervolgens zullen wij een kort weekje in Almere verblijven bij Nadine haar moeder. Nadine vertrekt met Kathy op 5 december naar Curaçao en Paul gaat met de camper en met Bas naar Solden, om nog te genieten van de wintersport.

Wij zijn van plan om de camper hierna in de verkoop te zetten, maar willen ooit weer een wat kleiner camperbusje kopen, om opnieuw zulke mooie avonturen te beleven als dat wij de afgelopen 14 maanden hebben mogen doen.

Wij willen jullie bedanken voor het meelezen en meeleven met onze avonturen en mochten jullie tips nodig hebben, laat het vooral weten.

Heel veel liefs & knuffels, Nadine, Paul & Cleo xxx

Ton

Hoi Tortelduifjes en Cleo, aan alle mooie dingen gaat een einde komen. Maar de ervaringen en ontdekkingen kunnen ze jullie niet meer afnemen. Zo te lezen is het weer een
prachtige, werk bevlogen en relaxde terugreis naar het noorden ? Nog even en dan kunnen de sandalen weer ingepakt worden en de snowboards/ski's weer ingeladen. De meiden gaan op pad??en de jongens ook ?⛷️ Dus jullie temparaturen/temperament zullen een aantal graden verschillen. Maar dat is ook weer genieten. Ik hoop dat voor het werken ook vakantie is.?? Ik hoop dat er voor de meereizende Cleo een goed huisje is gezorgd en dat hij kan dromen over zijn buitenlandse avonturen met vriendjes en vriendinnetjes ????‍?? Dank voor de mooie verhalen en belevenissen die jullie met ons hebben willen delen. ? Ga nu genieten, even los van elkaar, van weer mooie herinneringen maken ?En blijf genieten van alles wat jullie meemaken. Luve you ❤️ Dikke Kus ?

Rieke

Hallo Jonge lui, Het was leuk jullie verhalen te lezen en fijn dat jullie binnenkort weer in Nederland zijn. Ik verheug me erop jullie weer snel te zien en te knuffelen. ?? en uiteraard een poot voor Cleo. ?