nadinepaulcleo.reismee.nl

Camp Danica Bohinj
Bohinjska Bistrica, Slovenië

6 november 2023

Een hele goedenavond,

Want de avond is goed en de dag trouwens ook. We zijn weer helemaal opgeknapt gelukkig. Wel moeten we nog een beetje wennen aan het nieuwe ritme, door de wintertijd. We proberen nu 6:30/ 7 uur op te staan en dan maximaal 22:00 uur te gaan slapen.

De afgelopen week hebben wij weer leuke dingen meegemaakt. Eerst gewerkt, maandag heeft Paul nog gezwommen met Cleo bij het strandje en met de frisbee gespeeld. Hierna hebben wij een lekker stoofpotje gemaakt en zijn wij gaan slapen. Dinsdag was er veel wind en regen, op het strand zijn wij een beetje gaan sporten ’s middags na het werk (in het donker). Woensdag hebben wij gewerkt en gezwommen in de pauze (het weer was nog aangenaam). Er was vannacht veel regen (ik was om 5 uur al wakker) en ben maar een vroege wandeling gaan maken met Cleo langs het strand (ze keek mij wel een beetje raar aan en had niet zo’n zin, maar eenmaal op het strand was ze wel heel blij).

Donderdag hebben wij een rustig dagje gehouden op de camping, het weer was goed. Wij hebben heerlijk gewandeld, ik heb met Kate gebeld en nog heerlijk gezwommen. Hierna gedoucht en boodschappen gedaan en toen een drankje gedronken bij Sloveense mensen die wij hadden ontmoet. Wij wilde hierna uit eten, maar kwamen er al snel achter dat alles dicht was op de boulevard. Zo zijn wij weer bij de pizza- tent beland en hebben wij een heerlijke pizza gegeten (wat uiteraard geen straf was). Maar dit is wel een andere beleving, dan dat je dit in het hoogseizoen meemaakt.

Vrijdagochtend zijn wij uitgecheckt van de camping, zijn wij nog even naar de Lidl gereden voor wat kleine boodschappen (koffie, wc- papier e.d.) en hierna zijn wij doorgereden naar Split. Wij hebben de camper en Cleo achtergelaten op een betaalde parkeerplaats en een Uber genomen naar het stadscentrum. Wij hebben hier heerlijk gegeten bij restaurant Goluzarije een gepocheerd ei met zalm broodje gegeten samen en hierna nog een wrap met kip bij Sexy Cow. Heerlijk in het zonnetje gezeten (was geen goed weer voorspelt, maar dit werd het wel). Wij liepen daarna nog door Split heen, wat een leuke stad met een fijne sfeer en leuke bezienswaardigheden. Wij liepen nog langs Muma food & bar, maar wij zaten te vol om hier nog iets te eten (zag er wel leuk uit, voor de mensen die hier nog heen gaan, zeker een aanrader). Hierna zijn wij doorgereden naar Grad Skradin, een dorpje. Wij hebben hier overnacht.

Zaterdagochtend zijn wij om 11:15 uur aar de Krka watervallen gegaan. Wij hebben eerst op het terras (met Cleo) gezeten en een koffie’tje en cola’tje gedronken, want de boot ging pas om 12:00 uur. Er waren geen tafeltjes meer vrij in de zon, dus wij hebben aan twee mannen gevraagd of wij bij hen aan tafel mochten gaan zitten en dit vonden zij geen probleem. De boot bracht ons erheen in 20 minuten, de entree kostte 4 euro per persoon (30 kuna) wij lazen dat dit van juni t/m september 54 euro per persoon kost, dus wij zijn blij dat wij er nu zijn.

Het park ligt in het zuiden van Kroatië, 20 minuten rijden van de stad Sibenik. Het is een prachtige groene oase met maar liefst 7 watervallen, kristalheldere meren en kleine beekjes. Het park strekt zich uit over 111 km2. De grootste waterval hier is de Skradinski buk. Dit is tevens de grootste kalkstenen waterval van heel Europa met 100 meter breedte en 400 meter lengte. Deze waterval komt uit in een kristalhelder meer, waar je tot 1/1/2021 nog in mocht zwemmen in de zomermaanden (maar dit mag nu niet meer). Wij bekeken de waterval vanuit de houten loopbruggetjes die over het meer langs de waterval lopen, een hele fijne route. Cleo mocht gelukkig mee, ze moest wel overal aan de lijn en op de boot een muilkorf om, zij was het enigste hondje deze dag en had veel bekijks. Er waren ook veel poezen op de verzamelplaats bij de boot, dit was in het begin wel even spannend voor haar. Wij zijn hierna teruggegaan en mochten gelukkig later deze dag uitchecken.

Hierna zijn wij naar de Plitvic meren gereden, naar een camping die nog open is, zo’n 160 kilometer. Hier (in het donker) aangekomen, blijkt de camping gesloten. Wij reden een rondje en parkeerde de camper op een parkeerplaats vlakbij de ingang van het park (voor morgenochtend).

Nadat wij ons maaltje gekookt hadden (inclusief waterbrilletje op tegen de uien die ik moest snijden, beelden kunnen helaas niet worden weergegeven) en op hadden, werd er op de camper geklopt. Wij mochten hier niet blijven staan van de bewaking. Wij konden het verderop bij het hotel wel proberen, dit hebben wij gedaan en dit keer maar even netjes toestemming gevraagd bij de receptie, het was oké.. maar in de zomermaanden is dit zeker niet oké (toch blij dat wij er nu zijn). Ik was om 01:30 uur wakker (toch een beetje onrustig en heel veel wind en regen) thee drinken en een boek lezen dan maar…

Zondagochtend zijn wij vroeg opgestaan en waren wij zo bij parkeerplaats 1 van het nationale park Plitvice. Het regende nog wel toen wij naar binnen wilde, maar eenmaal bovenaan bij het park trok alles opnieuw open (wij hebben de weergoden aan onze kant staan)!

Het park telt wel 16 smaragdgroene meren en 90 watervallen. Tussen de meren en de watervallen door hebben wij een prachtige wandelroute gevonden. Het is het meest bezochte park van Kroatië, gelukkig in het naseizoen valt dit ook nu weer mee en omdat wij vroeg zijn, komen wij tot dusver weinig bezoekers tegen. Wij hebben een rondje gemaakt langs de beneden- meren (die bestaan uit 4 kleinere en redelijk ondiepe meren gelegen in een diepe kloof van kalksteen). Wij zijn hier over de meren heen gelopen over de bekende houten bruggetjes. Dit is het kleinste deel van het park. Bij de bededen- meren hebben wij ook de Veliki slap waterval gezien, deze is wel 78 meter hoog! Al met al vonden wij het echt prachtig om hier te zijn.

Hierna zijn wij doorgereden naar Slovenië. Onderweg kwamen wij in een file terecht en door het veelvuldig gebruik van het start- stop systeem, ging de start- accu van de motor leeg, hierdoor stonden wij stil. Wij konden van een lokale truffelboer startkabels lenen, een Sloveen hielp ons hierbij, maar dit lukte helaas niet. Gelukkig zijn wij goed verzekerd en was binnen 1.5 uur de pechhulp van Kroatië aanwezig en konden wij na een simpele handeling weer doorrijden. Wij staan nu op camping Danica Bohinj in Bohinj. Opnieuw een prachtige omgeving, een hele rustige camping in de Julijske Alpen (de toppen van de bergen zijn hier al wit)! Het is ’s nachts wel fris (6 graden) dus het wordt tijd om onze winterdeken erbij te gaan pakken.

Tot volgende week lieve allemaal!

Ton

Goedemorgen lieverds, het is goed om te horen dat jullie weer fris en fruitig er weer tegenaan kunnen. Er zijn ondertussen zo te lezen weer een hoop kilometers gemaakt, hard gewerkt en af en toe weer heerlijke dingen gegeten. Cleo wordt ondertussen ook een echte wereldreiziger, en maakt met jullie heel bijzondere dingen mee. Nog even en Cleo deinst nergens meer voor terug ??‍?en kijkt nergens van op ?Ondertussen de wonderen van de natuur kunnnen bewonderen ???‍♀️Ik denk dat jullie vanaf nu moeten wennen aan de koude nachten ☃️?️ Als het maar onder het dekbed lekker warm is ? De ski's/board's kunnen weer uit de motteballen/vet gehaald worden. ⛷️? Nog even en dan wordt de regenb ingewisseld voor een warm zonnetje ? Heel veel mooie dagen verder en probeer tussen het eten, wandelen en slapen te genieten. ? Luve you ❤️ Dikke Kus ?

Nadine Kouwenberg

Super bedankt lieve Ton! X