nadinepaulcleo.reismee.nl

Cascina Merlanetta Agriturismo
Casal Carmelli, Italië

13 november 2023

Goedenavond lieve lezers,

De winterdeken is inmiddels gepakt. Momenteel is het 10 graden (18:00 uur) en vannacht was het hier 2 graden, best fris. Wij hebben een slechte nacht gehad, veel wakker geweest door Cleo, zij voelde zich niet lekker en moest steeds slijm spugen/hoesten. Dit was erg vervelend en zielig om te zien, hoor haar kleine lijfje ineen kromp bij iedere keer dat dit gebeurde. Vandaag overdag begint zij zich gelukkig wat beter te voelen, ze eet en drinkt dus wij gaan uit van het positieve.

Even terug naar vorige week. Wij hebben maandag, dinsdag en woensdag gewerkt en Cleo had een nieuw vriendje gemaakt op de camping: Charlie. Hier hebben wij 3 dagen op rij in de ochtend mee gewandeld en gespeeld. Alina en Martin (de eigenaren van Charlie) komen uit Oostenrijk, Kitzbühel voor de wintersporters onder ons vast bekend.

Woensdag was Kathy jarig en om dit toch nog een beetje te vieren hier in Slovenië, zijn wij maar even in het meer gaan zitten +/- 7 graden. Dit was aardig koud, maar wel lekker verfrissend. Het besef dat de familie op dit moment een heerlijk stukje eigen gemaakte worteltaart naar binnen schuift, deed toch een beetje pijn. Volgend jaar zijn wij er weer bij zus en in december drinken wij op de Antillen een heerlijke cocktail om jouw nieuwe levensjaar nog even goed en zonnig in te luiden!

Donderdag zijn wij in de middag naar een groot meer gefietst: Bohinjsko Jezero. Het meer ligt in de vallei van Bohinj in de regio Gorenjska. Het stroomgebied is de Donau en het ligt op 520 meter boven zeeniveau. Het meer is met 3,18 km2 het grootste meer van Slovenië. Het is 4,5 km lang en 1 km breed. Het meer is gemiddeld 30 meter diep en het diepste punt ligt op 45 meter onder het wateroppervlak. Het is gelegen in het noorden van Slovenië, in het nationaal park Triglav. Wij wilde na onze fietstocht gaan lunchen hier, maar helaas voor ons was alles nog dicht. Wij hebben genoten van een worstenbroodje, een chococroissant en een koude koffie (ook geen straf) op een bankje met uitzicht over het meer. Hierna weer teruggefietst, door de prachtige en rustige omgeving. Onderweg lagen er wel wat stenen op het fietspad, hierdoor slipte onze banden af en toe weg, dus voorzichtigheid was wel geboden. Wij moesten op sommige stukken flink trappen (10% helling), wij hebben onze versnellingen maar weer eens getest. Onderweg zagen wij alpaca’s en koeien, ook hier zagen wij sneeuwstokken staan waardoor je weet dat het er hier over en maand, 1.5 maand heel anders eruit zal zien. Deze donderdag hebben wij de camper goed schoongemaakt, gewandeld, wasjes gedraaid en het is om 17:00 uur al donker dus verder een chill avondje gehouden.

Vrijdagochtend vertrokken van de camping. Boodschappen gehaald en de navigatie ingesteld op Venetie (+/- 4 uur van hier). Tussendoor nog gestopt in het plaatsje Bled, hier een hele fijne gratis parkeerplek gevonden (autobus en parkinglot: Kajuhova cesta 1, 4260 Bled, Slovenië) voor de camper en hier heel fijn gewandeld. Het meer van Bled is ook prachtig, met een schattig eilandje in het midden, omringd door prachtige bergtoppen. ’s Zomers kun je hier veel activiteiten ondernemen (vooral op het water), zwemmen en fietsen. Op dit moment zijn er prachtige herfstkleuren te zien. Wij willen hier zeker nog een keer terug komen, al zal het hier dan wel gigantisch druk zijn. Het meer is 2120 meter lang en 1380 meter breed. Het meer heeft verschillende kleuren blauw/groen door de verschillende dieptes. De maximale diepte van het meer is ongeveer 30 meter, maar aan de zijkanten van veel plekken is het nog geen 1,5 meter diep. Het eilandje dat midden in het meer ligt heeft een kerk: de Maria Hemelvaartkerk. De oorspronkelijke kerk stond er al in 1465, maar door een aardbeving is deze verwoest. In de 17e eeuw is er opnieuw een kerk gebouwd op het eiland welke er vandaag de dag nog steeds staat. Er zijn hier vele hikes die je kunt maken, er zijn twee uitzichtpunten: Ojstrica en het hoger gelegen Mala Osojnica. Wij hebben dit nu niet gedaan omdat wij op doorreis zijn naar Italië, maar dit is zeker een aanrader. Blejski Grad, oftewel het kasteel van Bled, vind je bovenop een rots naast het meer (erg mooi om te zien). Het kasteel is het oudste van Slovenië en dateert uit 1011. Het staat op een hoogte van 130 meter waardoor je 99 traptreden moet lopen om er te komen. Wij komen hier zeker nog eens terug! Om 16:00 uur aangekomen op Camping Village Venezia, het lijkt wel een soort fabriek zoveel plekken zijn hier en zo ‘smooth’ gaan alle processen hier. Wij hebben met Cleo gespeeld en hierna gaan koken, zwemmen (binnenzwembad), douchen en slapen.

Zaterdag was Nadine al om 5 uur wakker (uitgeslapen) aan de wandel met Cleo dan maar, haar goed uitgelaten en om 11:00 uur nog even met haar gespeeld. Vervolgens hebben wij de bus gepakt (op 5 minuten loopafstand van de camping) en deze bracht ons binnen 15 minuten naar het centrum. Een mooie stad is Venetie, wie kent het niet. Groter ook, dan wij ons vooraf konden voorstellen. Wat een gebouwen en wat veel om te zien. Heerlijk gewandeld samen door de stad, uitgebreid geluncht bij restaurant Al Grill (pasta met spekjes en truffel, tartaar met bruschetta, een T- bone steak van 1,3 kilo met bot dus – we maken het een beetje bond deze middag maar niet zo bond ? – groenten, frites en de lekkerste cheesecake als afsluiter (deze ging boven de tiramisu hier) volgens bediende Christopher. Jullie begrijpen, wij hoefde geen avondeten meer. Voor Cleo de restjes van de T- bone bewaard en in een servet en daarna een (poep)zakje meegesmokkeld uit het restaurant (in het zijvakje van de rugtas, viel niemand op). De boot gepakt (ook heel gaaf de stad vanaf het water te zien) en toen met onze vlees- verrassing terug met de bus naar ons hondje. Ze vond het uiteraard heerlijk en was blij ons weer te zien bij terugkomst.

Zondag zijn wij uitgecheckt en zijn wij doorgereden naar de plek waar wij nu staan, 300 km verderop in westelijke richting. Wij hebben deze dag van Oost naar West Italië gereden. Onderweg zagen wij hele mooie witte toppen, de Dolomieten een super uitzicht. Hier verblijven wij weer de werkdagen en donderdag gaan wij door naar de volgende bestemming.

Graag tot dan!

Veel liefs en knuffels vanuit Bella Italia

Dian

Ahw arme cleo (en jullie)! En jammer van de worteltaart maar ipv heb je flink wat calorieën verbrand haha! En idd lekker inhalen op dushi korsou! En luxe hoor hahaha tbone voor cleo!! ??

Ton

Goedenavond tortelduifjes, jawel de koude nachten komen er nu aan ☃️ dus wordt het tijd elkaar weer warm te houden. ? Tenslotte moet zuinig met energie worden omgesprongen? Misschien is er nog tijd voor een korte ski tochtje, voordat Nadine samen met Kate naar de zonnige Kòrsou gaat, om te genieten van de zomerse temperaturen. ?? Ze gaan alvast de kerstboom opzetten voor deze jongeman en z'n vriendin ??? Jullie verslag is wederom een genot om te lezen, met al het wel en wee, wat er met jullie en Cleo aan de hand is of meemaakt. Maar nu reizen jullie richting het landje waar jullie vandaan komen. Geniet (maar vergeet om ook te werken) van alle dorpen/kerken/bergen/bootjes/wijntjes/hondjes/pizza's/lekkere t bones/de wandelingen/de buurman/vrouw/de gastheren/vrouwen/zwemsessies en niet vergeten de mooie fietstochtjes. Tot gauw / Luve you ❤️Dikke Kus ???????

Kate

Hahaha wat een leuk verslag! Jullie zien echt prachtige dingen! Wij genieten zo met jullie mee :-) ❤️
Arme Cleo, ik hoop dat jullie vannacht een betere nacht hebben en ze zich weer goed voelt.
Dikke kus! Xxxx ?