nadinepaulcleo.reismee.nl

Vlöre - Albanië

Camping Tirana, Albanië
24 oktober 2023

Goedemiddag lieve allemaal,

Nog steeds (of eigenlijk alweer) schrijf ik de blog vanaf camping Tirana. Wij zijn tussendoor afgezakt naar het zuiden, daarover later meer...

Maandag heerlijk gewandeld (de dagelijkse ochtendroutine) dat kun je hier heel fijn. Er is een lange weg tussen akkerbouw paden in (er is hier bijna niets). Je ziet wat kippen scharrelen, soms zie je iemand lopen, “Miremengjes” is goedemorgen, dus dat hebben wij maar even onthouden en inmiddels een aantal keer gebruikt om een boer te begroeten hier. Er komt ongeveer één auto per uur langs, er hangt hier een hele schone lucht en het is lekker rustig. De camper staat wel onder een hoogspanningsmast, maar ach alles went. In de lunchpauze gezwommen, het was goed weer. Cleo verzoop half in de waterplanten. Klom op mij, waardoor ik nu wat krassen op mijn rug heb.. maar beter dat dan een dode hond. Er staat hier vee (koeien, maar ook ezels) in de weilanden die vast zitten aan een pin in de grond, ze staan elke dag ergens anders om een ander stukje gras leeg te eten. Er zijn veel hondjes en katten ook, waaronder ook uiteraard kittens, heel schattig allemaal. Gezellig gebeld met moeders, na een half uur vroeg zij vroeg mij: wat kost het eigenlijk bellen vanuit Albanië? Uhm.. niet gekeken, maar gebeld worden is €0,50 en uitgaand bellen €1,00 per minuut. Wij hingen daarna snel op en vervolgde ons gesprek via what’s app bellen via het internet. ’s Avonds met Nederlanders die deze dag zijn aangekomen met hun gezinnen ontmoet, zij reizen naar Turkije i.v.m. het weer. Zij hebben hun huizen verkocht in Zaandijk en zich uitgeschreven uit Nederland en reizen totdat ze er geen zin meer in hebben, leuk om deze levensverhalen te horen.

Dinsdagmorgen was er veel regen, wij staan op het beneden- gedeelte van de camping en alle stroom is eraf gehaald wegens de kans op kortsluiting (alle stroomkabels zitten hier een beetje provisorisch aan elkaar gebonden). Wij zijn daardoor verhuist naar het boven- gedeelte van de camping, vlakbij de afwas (ook handig). Dinsdagavond zagen wij hier opnieuw kleine kittens.

Woensdagochtend tijdens de ochtendwandeling een kikker uit een bak water met een stok gevist, het was een prachtig beest. ’s Avonds na het werk (wij hebben immers weekend nu) zijn wij naar de stad Tirana (tevens hoofdstad) geweest. Wij hebben de taxi genomen vanaf de camper, dit kostte 29 euro voor een retour. Er was enorm veel verkeer en wat een druktemakers, allemaal toeteren en elkaar op de huid zitten.. niet echt een ontspannen ritje.

Donderdagochtend vanuit camping Tirana naar Vlöre (152 km) gereden. Wij hadden hier een camping gevonden aan het strand, tussen de bergen in, met strandbedjes. Uiteraard hier veel gezwommen, ook met Cleo in zee. Ze hadden ook een douche op het strand, dus we konden ons direct afspoelen. ’s Avonds gegeten op het strand, was erg lekker met verse vis. Er kwam hierna een enorme wind opzetten, dit heeft vrijdag de gehele dag aangehouden, dit was minder lekker. Je kunt hier niet echt wandelen, je loopt echt langs de weg. Ik werd nog bijna (20 cm ernaast) aangereden door een auto, die een andere auto met 80/90 km per uur inhaalde.. best schrikken en goed oppassen dus.

Vrijdagavond zijn wij een hapje gaan eten bij één van de tentjes die nog open waren, wij hadden heerlijke groenten, ansjovis, zalm en kabeljauw en risotto met paddenstoelen. Wij waren de enige gasten, je merkt echt dat je in het laagseizoen reist. Er zijn hier veel gebouwen nog niet af, het voelt een beetje raar waar wij zitten, ondanks de fijne plek aan de zee. De stroom valt er ook steeds uit, waardoor wij hebben besloten terug te gaan naar camping Tirana, om aankomende week ook te werken. Hier zijn wij zaterdagochtend heen gereden, onderweg boodschappen gedaan en weer warm verwelkomt op de, voor ons al bekende, camping.

Zaterdag zijn wij voor de verandering ook maar even een hapje gaan eten, voor 16 euro waren wij klaar. Hier hadden wij spaghetti 4 kazen, ook een risotto met kip, een Griekse salade en bruschetta. Deze nacht veel onweer en harde regen gehad, best vaak wakker geworden daardoor.

Zondag een relaxt dagje gehouden, wasjes gedraaid en even gesport en de camper schoongemaakt (er zat nogal wat zand in). Wij voelen ons beide niet zo lekker, veel hoofd en keelpijn en verkouden dus wij doen het even rustig aan.

Tot de volgende!

Lenie kouwenberg

Nou nadine en Paul wat fijn om te horen allemaal en wat beleven jullie mooie dingen door het reizen wees voorzichtig en we wensen jullie nog veel reis plezier en hoppelijk tot gauw

Gr
Mario Lenie
SHADY

Nadine

Dank tante ? ja het is weer heel bijzonder wat wij met elkaar mogen meemaken. Lief dat je meeleest. Liefs en knuffels ?❤️

Ca

Niet ziek worden, hoor !! ?

?van ons, Ca & Jay

Kitty

Wat leuk om jullie verhalen te lezen van al jullie ervaringen en indrukken.
Auswitz is een indrukwekkende ervaring hé? Jazeker, jullie moeten keertje terug naar Polen hoor. In de lente of zomer en dan i.i.g. Krakau bezoeken. En het oosten van Polen met de prachtige oer-bossen.
Leuk om jullie zo een beetje te volgen.
Liefs Kitty

Kate

Leuk verhaal weer Dien en Paul! En voor 16 euro (uit)eten, dat is dubbel zo leuk ;-) Geniet lekker lieverds! Xxx♡♡♡

Nadine

Dank voor jullie reacties lieve allemaal ?

@caren: helaas nog steeds niet lekker ? maar komt goed ?

@kitty: bizarre ervaring inderdaad, heel onwerkelijk daar te zijn, wij gaan zeker terug naar Polen. Krakau en Gdansk willen wij ook graag nog zien, al is Montenegro en de kust van Kroatië ook echt de moeite waard.

@kate: ja dat is nog eens leuk toch.. waar kom je dat nog tegen ? veel liefs ?