nadinepaulcleo.reismee.nl

Budapest, Hongarije

Budapest, Hongarije
9 oktober 2023

Szép napot (goedendag in het Hongaars) lieve familie en vrienden!

Wat ons direct opvalt is dat van het Hongaars echt niets te maken is, het is een hele lastige taal. Wij zitten nu op een camping ten westen van het centrum van Budapest en dit is onze tweede week op reis.

Vorige week zondagochtend 1 oktober, zijn wij vertrokken om 08:15 uur voor een reis van 8 weken door Oost- Europa. Wij zijn om 16:00 uur aangekomen op onze eerste bestemming: Duitsland – Markkleeberg ten zuiden van Leipzig. Wij hebben hier ons internet (dat wij nu hebben via Starlink / satellietverbinding) en de stroom aangesloten en hebben hier heerlijk genoten aan de picknicktafel van een stamppot van moeders! Thanks mam ? na een prachtige (roze) zonsondergang zijn wij lekker gaan slapen, weer knus in onze camper.

Maandag tot en met donderdag hebben wij gewerkt, tussendoor nog wat gesport en gezwommen in het grote meer dat zowat aan de camping ligt. Ze hebben hier een parcours met 10 trappen, deze een paar keer op en afgerend, goed voor de conditie dus ?

Donderdagmiddag hebben wij tot 17:00 uur gewerkt, hierna zijn wij boodschappen gaan halen en wilde wij de gasflessen ergens vullen, maar dit kon helaas niet met de gasflessen die wij nu bij ons hebben, de Duitsers noemen dit: BBQ flessen.. en zijn blijkbaar niet opnieuw te vullen voor hen.

Via Campercontact hebben wij een plek gevonden in Polen (net voorbij de grens) in het plaatsje Mecinka onder Legnica. Onderweg sushi van de supermarkt gegeten en weer een beetje op tijd gaan slapen.

Vrijdagochtend heerlijk gewandeld in de achtertuin van Eric (een Nederlander die onlangs hierheen is verhuist en sinds kort ook camperaars ontvangt op zijn terrein) en met Cleo en haar frisbee gespeeld. Nog wat tomaten geplukt in de kassen van Eric en toen onze tocht doorgezet naar Warschau, want hier woont de fokker waar Cleo vandaan komt.

In Warschau rond 16:00 uur aangekomen, ontvangst met een Poolse soep (heldere zoutige bouillon met worst en groenten), nog spaghetti gegeten en dumplings. Erg lekker en gastvrij ontvangen. Wij konden bij hen douchen en onze camper op hun erf zetten, dit was erg fijn. Gewandeld met de moeder van Cleo en haar broertje (uit een ander nestje) nog gezellig gekletst en Poolse taart gegeten bij Magda en Thomaski en hun twee zoons en hierna weer heerlijk gaan slapen.

De volgende ochtend stond er een uitgebreid ontbijt voor ons klaar, met worst, kazen, groenten in een soort sap waardoor je het langer kan bewaren (erg pittig), brood en opnieuw dumplings. Hierna nog een heerlijke boswandeling met Cleo en haar moeder: Peba gemaakt. Toen afscheid genomen en beloofd nog een keer terug te komen (als zij puppy’s hebben) en dan meteen te combineren met een citytrip naar Warschau.

Wij hadden namelijk geen tijd meer om de stad Warschau te bezoeken, wij wilde richting het zuiden omdat het nu in Polen niet echt mooi weer meer is. Op een uurtje van Krakau af ligt ten westen Auschwitz. Wij hebben hier een bezoek aan gebracht. De twee kampen bezocht: Auschwitz en Auschwitz Birkenau. Erg indrukwekkend en bizar om te zien en om daadwerkelijk daar te lopen. Alle indrukken en verhalen op ons in laten werken, wij waren wel wat verslagen toen wij bij de camper terugkwamen van alle heftige verhalen en gruwelijkheden die je op deze plek tegenkomt.

Hierna nog 1.5 uur gereden naar een plaatsje Wisla (een wintersport oord) vlakbij de Poolse grens met Slowakije (ten zuiden) en Tsjechië (ten westen). Hier (boven de grote spinnen) afgewassen, Nadine vond het helemaal niets en Paul vond het erg grappig en weer op tijd gaan slapen om de volgende dag weer vroeg te vertrekken. Het regende inmiddels opnieuw, wel erg knus maar toch wat minder lekker met het kamperen.

Zondagochtend heeft Nadine met Cleo (in de regen) gewandeld en is Paul de camper weer vertrek klaar gaan maken. Na langs een mooi meer te zijn gelopen en gespeeld te hebben met Cleo, voor haar maakt het immers niet uit dat het regent, zijn wij hier ook weer vertrokken. Wij hebben Polen achter ons gelaten (voor nu, want het is een heel mooi land) en zijn via Tsjechië, door Slowakije heengereden om vervolgens in Hongarije uit te komen. Hier kwamen wij ook aan rond 16:00 uur.
Wij werden vriendelijk ontvangen hier door de gastheer van de camping (na een hele smalle bocht) hebben wij ‘Sunny’ weer een mooi plekje gegeven voor de komende 4 dagen. Na een uitgebreide wandeling met Cleo zijn wij met de bus naar de stad gegaan (15 minuten voor een enkele reis).

Wat een prachtige stad is Budapest! Wij hebben hier gewandeld, daarna heerlijk gegeten bij Osteria Tom George (tip van Nadine haar manager Anouk). Paul heeft heerlijke Hongaarse wijnen gedronken en wij hebben een heerlijke pompoensalade, tonijncarpaccio en wilde paddenstoelen- risotto gegeten, samen nog een pizza gedeeld (mocht je hier ooit komen bestel de TG pizza met tomatensaus, gerookte eendenborst, Parmezaanse kaas, gekarameliseerde uien en chili) één van hun klassiekers! Hierna nog heerlijk door de stad gewandeld en toen de laatste bus teruggenomen van 21:41 uur. Wij zagen nog wat zwervers liggen, dan besef je je maar weer al te goed (zeker ook na Auschwitz) wat voor een goed en vrij leven wij mogen hebben. Dankbaar en heel blij dat wij dit kunnen doen.

Op naar volgende week, waarin wij jullie meenemen in al onze avonturen.

Veel liefs en knuffels van Nadine, Paul & Cleo

Kate

Wat een belevenissen alweer! En pas een weekje op pad! Geniet maar lekker! ♡♡♡

Kate

Ene... de volgende x Paul laten afwassen met al die spinnen! ?

Ria

Fijn om wat te horen van jullie. Wat hebben jullie al veel gedaan in zo’n korte tijd. Geniet maar lekker van al deze ervaringen. ?

Ton

Goedemorgen lieverds, weer een mooi verslag van jullie avonturen/bezoeken/visites. ? Heerlijk om te lezen. En inderdaad het weer zal deze periode van het jaar op en neer gaan. Maar zoals jullie vertellen, heerlijk knus samen werken en slapen (en niet te vergeten afwassen ? ) In korte tijd alweer veel gezien en meegemaakt ?Als het goed is zitten jullie nu in een wat warme omgeving ☀️waar de temperatuur nog steeds in de 20 graden is. Ik ben benieuwd naar de foto's van Albanie, een land waar je niet veel over leest. Heel veel plezier en geniet van het leven ? Luve you ❤️Dikke Kus ?

Nadine

Super lief Ton, dankjewel ? wat lief dat je het zo leuk vindt om te lezen en zo meeleeft met Ria ? haha ja we houden het knus en gezellig en zo blijft het ook afwisselend ? ?️ ☀️ vandaag een regenachtige dag in Albanië (Tirana) maar gisteren was het heerlijk. Hopelijk morgen weer beter ? hele fijne dag lieve Ton ??