nadinepaulcleo.reismee.nl

Nazaré, Porto, Garcirrey, Salamanca

6/3 tot 12/3 Nazaré, Porto, Garcirrey, Salamanca

Donderdagochtend hebben wij voor het laatst gesport en gezwommen op de camping in Nazaré. Wij kwamen nog mede camperaars tegen die wij ook in Borgio Verezzi (Camping Mara) Italië al hadden gezien, enorm toevallig en super grappig. Na elkaar te zijn gaan volgen op Instagram, om zo elkaars avonturen in de gaten te houden, zijn wij het vuile water gaan legen, nieuw water aangevuld en zijn wij uitgecheckt. Hierna zijn wij bij de Lidl om de hoek boodschappen gaan halen. Via het binnenland van Portugal zijn wij richting Porto gereden. Onderweg wat dorpjes bezocht, Tomar een klein stadje waarvan wij ons bijna vast reden in een smalle straat. Gelukkig was er een heel aardige Portugees die ons binnen 10 minuten door het dorpje loodsten en ervoor zorgde dat wij (via de grotere straten) op een parkeerplaats kwamen speciaal voor groter voertuigen. Je had hier ook de mogelijkheid om te overnachten, maar wij wilde verder. Hierna richting Coimbra gegaan, hier Sunny en Cleo (na een wandeling) achtergelaten op een parkeerplaats en hebben wij fietsen gehuurd (via een app genaamd: Bolt). Wij wilde graag de universiteit zien (trekpleister van de stad) maar om er te komen met een step was nogal een uitdaging. De universiteit lag boven op een berg en er waren alleen maar keienpaadjes, gevolg was dat de step enorm trilde en amper omhoog kwam. Nadine moest op een gegeven moment stoppen voor een auto (in een smalle straat) en kreeg daarna de fiets niet meer aan. Naar boven lopen was het gevolg, met de fiets in de hand. Eenmaal op een vlakker stuk, konden wij de steps weer aankrijgen en zijn wij naar boven gegaan. De universiteit met bibliotheek waren het uiteindelijk wel waard, prachtig om te zien! Aan het water wat gegeten en toen terug naar de camper. Hierna zijn wij doorgereden naar de camping in Porto, waar wij donderdagavond aan kwamen.

Wij hebben de smaak met de steps te pakken, want ook hier hebben zij steps en wij zitten 5 km van de stad Porto af, met de steps richting de stad op vrijdagochtend. Via de kabelbaan omhoog gegaan, wat meteen een prachtig overzicht en uitzicht van de stad gaf. Uiteraard Pastel de Nata’s gegeten (ze hadden naast de originele pastei verschillende varianten met citroen, chocolade en sinaasappel).
Voor de mensen die het niet kennen: dit is één van de bekendste zoetigheden uit de Portugese keuken. Het is een krokant pasteitje met crème erin, erg lekker. Hierna heerlijk door de stad gewandeld opnieuw veel moois gezien, het station is erg mooi, maar ook de wijk Ribeira, aan de zuidoever van de Douro vonden wij erg gezellig. Uiteraard alle bekende highlights afgegaan, fijn om weer een mooie indruk te krijgen van de stad. Wij hebben vooraf gezorgd voor kleingeld en geven nu kleingeld aan iedere straatmuzikant die een beetje zijn best doet (dus niet aan een zwerver met een valse mondharmonica). Wij vinden dat deze mensen echt een fijne bijdrage aan de sfeer in de stad leveren en willen hen op deze manier aanmoedigen om hiermee door te gaan. Om 16:00 uur begon onze Engelstalige port rondleiding en het belangrijkste de proeverij bij porthuis Calem. Een mooi porthuis en interessant om te horen hoe Port wordt gemaakt en hoeveel verschillende varianten er zijn. Tijdens de proeverij kwamen wij te zitten naast Sarah en Braydon, een gezellig stel uit Texas. Het was zo gezellig dat wij na afloop met hen een hapje zijn gaan eten, erg lekker en opnieuw aan het water, aan de Douro dit keer. Nadine had hem behoorlijk zitten na de port proeverij en wijn bij het diner, dus wij hebben voor een Uber terug naar huis gekozen (de step leek ons geen goed idee).

Zaterdagochtend met kater, opnieuw naar Porto, weer heerlijk gewandeld door de stad, je ziet er veel tuc tuc’s rijden. Ik zag nog een Bolos de Arroz (een Portugees klein cakeje) en deze hebben wij nog even opgesmikkeld. Daarna toch echt tijd om het mooie Porto met al haar heerlijke zoete verleidingen te verlaten, op naar de volgende bestemming, dat het binnenland van Spanje gaat zijn.

Er viel ons onderweg op dat er veel bruggen over de heuvellandschappen en valleien heen zijn gebouwd. Ook heeft Portugal (maar ook Spanje) best veel verlaten gebouwen die (tijdelijk) zonder bestemming zijn verlaten. Opnieuw via het binnenland gereden, dan zie je een stuk meer. Wij hebben geslapen ‘wild’ gekampeerd in Garcirrey (Spanje) het is niet eens een dorp te noemen, want wij hebben maar twee huis hier zien staan. Wel erg veel koeien, Iberico varkentjes en ook paarden, dit vond Cleo fantastisch en heel spannend.

Zondagochtend vroeg gaan rijden en op de camping nabij Salamanca aangekomen. Wasje gedaan, ’s middags met de bus (1.50 euro per persoon vanaf de camping) naar de stad geweest (30 minuten), opnieuw weer een pareltje! met een enorme kathedraal die je al vanaf buiten de stad goed kunt zien. Goede sfeer en lekker weer, nog niet echt een toeristische stad, ’s avonds bij een Indiaas restaurantje gegeten en de Uber voor 10 euro terug genomen naar de camping.

Tot de volgende x!

Jos

Heerlijk weer om te lezen dat jullie je vermaken en genieten van alles wat op jullie pad komt. Tja...Nadine je wordt erg giegelig van een paar portjes..en zeker omdat jij niet een alcohol drinker bent. ?
Geniet verder lieverds.
Xx

Kate

Mooie verhalen en bekende beelden. Leuk dat jullie zo lekker aan het rondtrekken zijn en overal je indrukken op doet ;-) Ene je kan ook naar boven lopen he, na al die pasteitjes hahaha
Love jullie ♡♡♡