nadinepaulcleo.reismee.nl

Algarve, Falesia, Sagres, Vila Nova de Milfontes, Mosqueirão, Nazaré

06.03.2022 Algarve, Falesia, Sagres, Vila Nova de Milfontes, Mosqueirão, Nazaré

Donderdagochtend vertrokken vanuit de camping vlakbij Sevilla. Boodschappen gehaald, langs een kampeerwinkel voor een nieuwe cassette voor het toilet. Wij moesten hier een stukje voor omrijden, maar dat was prima, wij waren al dolblij dat zij ons type op voorraad hadden. Op naar Portugal!

Aangekomen in de Algarve - op een voor ons bekend terrein - vlakbij Falesia strand net voor Albufeira. Wij reden langs een kampeerplaats, maar deze zat helaas vol. Paul ging op zoek naar een andere plek en Nadine ging even met Cleo wandelen. Toen werd er op het raampje getikt dat de man van de kampeerplaats nog wel één plekje voor ons had, zonder stroom. Dat was voor ons prima, gezien wij 5 dagen zonder stroom kunnen staan. Wij kregen een plek toegewezen achteraan de camping, het meest richting het strand. Een super plek! Voor een Duitser, hierover later meer. Een strandwandeling gemaakt, langs de mooie kust van Falesia met veel mooie kleuren in het zand (wit, maar ook oranje en alles daartussen). Redelijk vroeg gaan slapen, ook weer vroeg op. Opnieuw samen een strandwandeling gemaakt. Hierna hebben wij de fietsen gepakt en zijn wij gaan ontbijten bij het Falesia hotel (waar wij al 3 x zijn geweest). Het was heel fijn hier weer even te zijn. Gesproken met Joachim, een heel aardige man en restaurantmanager hier. Hij nodigde ons uit om zaterdag opnieuw te komen ontbijten. Wij fietsen na dit bericht en nadat wij heerlijk hadden ontbeten met volgegeten buikjes richting de camping. Nadine was aan het zo zingen: oh wat is het leven fijn als de zon schijnt! Tot zover de gezelligheid.. wij kwamen met de fietsen aan bij de camping. Nadine opende de deur van de camper, daar stond Cleo, zij begroette mij hartelijk, maar toen sprong Cleo naar buiten, tot de buurhond in zicht was. Cleo viel de buurhond aan en omdat Nadine Cleo niet op tijd weg kon trekken, werd dit een klein gevecht. Toen stormde de Duitse buurman bulderend zijn camper uit en schreeuwde en schopte naar Cleo, zij schrok hiervan en sprong de camper weer in. Vervolgens richtte de Duitse buurman zijn woede tegen Nadine. Hij schreeuwde in het Duits een aantal dingen. Ik probeerde mij nog verontschuldigen voor het gedrag van onze hond en wilde uitleggen dat het niet de bedoeling was dat zij de camper uit sprong, maar hier was geen ruimte voor. Meneer had hier geen boodschap aan en gaf mij een duw, mijn reactie daarop was een linkse stoot richting zijn maag. Dit maakte weinig indruk, waarnaar Paul eindelijk ingreep (dit hele tafereel duurde misschien 10 seconden maar voelde als een halfuur) en de ruzie bedaarde. De overige campinggasten (veel Duitsers) schreeuwde tegen de buurman dat hij geen vrouwen mocht slaan / zo mocht behandelen. Meneer schreeuwde nog een paar keer dat hij hier voor zijn rust kwam! Wij zijn de camper ingegaan en hebben ons verder rustig gehouden. Een uur later hoorde wij een motor starten en reed de boze buurman, gelukkig met een ruime boog om ons heen, de camping af.

Verder maar een rustig dagje gehouden, wij moesten hier toch even van bijkomen. ‘s avonds een hapje gaan eten bij een pizzeria in de buurt. Zaterdagochtend ben ik vroeg gaan wandelen met Cleo, opnieuw langs het strand, hebben wij de camper klaar voor vertrek gemaakt, ontbeten en zijn wij verder gaan rijden. Van Joachim kregen wij de tip om niet via de tolwegen te reizen maar via de nationale route. Het duurde hierdoor wel 2 x zo lang, maar wij hebben hierdoor hele mooie plekken gezien en hebben immers de tijd. Onze eerste stop na de Algarve was Sagres, één van de meest westelijke puntjes van Portugal. Hier had je een prachtig uitzicht over hele mooie hoge kliffen, met ruige golfen en een fort dat je kon bezoeken. Wij hadden hier niet zoveel zin in dus zijn na 45 min daar gelopen te hebben doorgereden. Nog een halve hartverzakking omdat Cleo erg dicht bij de klif keek, maar het ging gelukkig goed. Onderweg zagen wij veel accommodaties die surflessen aanbieden, een trekpleister hier. Onze tweede stop was bij Praia do Malhão, net boven het dorpje: Vila Nova de Milfontes. Na een hele hobbelige weg, kwamen wij opnieuw uit bij het strand en hebben wij weer lekker gewandeld. Cleo had nog gespeeld met Franse hondjes op het strand en hierna hebben wij onze weg vervolgd via het binnenland richting onze overnachtingsplek. Dit lag in de buurt van Mosqueirão een afgelegen plek midden in de natuur. Met veel bomen, in een soort vallei waar wij de camper konden parkeren. Er was nog één andere camper, van Nederlanders. Op naar de derde schrik van dit weekend.. Toen wij met Cleo daar liepen, kreeg zij een soort aanval. Wij schrokken ons kapot. Het leek alsof zij geen adem meer kon halen. Zij dook ineen en kroop heel zielig naar ons toe, uiteindelijk is het weggaan. Maar het heeft wel even aangehouden en wij zijn wel erg geschrokken. Vroeg gaan slapen en weer vroeg op (06.20 uur) werden wij wakker door de regen op het dak, wij zijn na het ontbijt vroeg vertrokken in de richting van Nazaré, tussen Lissabon en Portugal in.

Onderweg zagen wij veel ooievaars en de nesten die zij vooral in elektriciteitsmasten bouwen. Soms telde wij wel 20 nesten per elektriciteitsmast. Door de warmere winters in Zuid Europa trekken de ooievaars richting Spanje en Portugal. Zij komen af op het overvloedige voedselaanbod op de vuilnisbelten. In 1995 werden door vogelwetenschappers zo’n 1.000 ooievaars geteld, in 2018 waren dit er al 14.000, het aantal overwinteraars loopt behoorlijk op. Goed om te zien, want het zijn mooie vogels, zij bewegen zich sierlijk door de vele groene grasvelden die Portugal rijk is. Portugal vinden wij qua landschap mooier dan Spanje, gevarieerder en meer groen.

Wij staan nu op een mooie camping, het outdoor resort en gaan deze week weer even een paar dagen werken. Wij willen ook nog richting de kust van Nazaré gaan, gezien hier erg hoge golven te spotten zijn, de hoogst gemeten was 34 meter! Wij hebben boodschappen gehaald voor de komende dagen en vermaken ons hier prima, er zijn 5 zwembaden en er is een gym, wij hebben gisteren al even gesport en willen dit de komende dagen na het werk ook volhouden. Verder is om de hoek een mooi bos, waar wij heerlijk met Cleo kunnen wandelen. Het is hier een uur vroeger, waardoor wij i.v.m. de Nederlandse tijd, de wekker een uurtje eerder moeten zetten deze week.

Tot snel weer! Liefs van ons x

Ton

Lekker hoor, hou dit ritme vast. :-) Voor Cleo is het een Walhalla aan nieuwe omgevingen en reukjes (hoop dat het Cleo goed gaat) Werk ze en blijf genieten van het leven. Dikke Kus

Ca

Tjeempie ! Wat een verhaal van die Duitser!!
Arme Cleo, zij zag het natuurlijk als háár terrein en viel daarom uit tegen die hond.
Nòg beter oppassen dus. ?
Nu weer lekker genieten, hoor.
Kusss van ons. ???