nadinepaulcleo.reismee.nl

Granada, Alhambra, Sierra Nevada & Sevilla

Hallo lieve lezers,

Woensdagochtend heeft Nadine de camper versiert voor Paul, met ballonnen. Cleo vond de ballonnen erg interessant en hapte er steeds naar. Woensdagavond zijn wij voor Paul zijn 35e verjaardag een hapje gaan eten bij de Indiër bij ons om de hoek en hebben wij direct het weekend goed ingeluid. Wij hadden een heerlijk kipgerecht, teveel eten waardoor wij donderdag ook nog een lunchgerecht hadden.

Donderdag rond 12:00 uur vertrokken van de camping, daarvoor de camper goed schoongemaakt (de garage uitgestald en opnieuw ingeruimd) wij hadden opslagboxen gekocht, zodat wij de boel net wat beter konden neerzetten in de opslag. Van Marbella naar Granada gereden, zo’n 2 uur rijden.

Op een parkeerplaats gaan staan en gaan wandelen met de hond. Hierna te voet richting het centrum (25 min gelopen) en door Alhambra heen. Alhambra in Granada is een populair monument met jaarlijks meer dan 2.5 miljoen bezoekers, wegens de vele paleizen en uitzichten die het kent. Het is vanaf 1984 opgenomen in de Werelderfgoedlijst, mooi om te zien.

Granada valt in de top 10 van meest bezochte stedentripbestemmingen van Spanje. De stad kent bijna een half miljoen inwoners en is groot, al voelt de oude binnenstad vrij intiem. De wijk Albaicín is van oorsprong een Arabische wijk, waar je het gevoel hebt in Marrakesh te lopen. Op iedere hoek vind je kruiden die je kunt kopen en oosterse spullen als olielampjes. De kathedraal was weer prachtig om te zien, wij hebben hier wat gegeten en zijn toen vroeg gaan slapen.

Vrijdagochtend vroeg op, een uur gewandeld met Cleo. Je hebt hier veel olijfbomen en daardoor doet deze plek ons ook een beetje aan Italië denken. Ik ben nog gevallen omdat het best wel stijl was en een droge grond, door een steen gleed ik dus weg, Cleo keek mij heel raar aan, maar gelukkig geen pijn. Dat kon ook niet, want vandaag staat een bezoek aan de Sierra Nevada (letterlijke vertaling: besneeuwde bergketen) op de planning. Ik ben hier als kind zijnde met mijn moeder en zus geweest en wist nog dat dit een erg mooie omgeving was. Vanaf de parkeerplaats van Granada, richting een andere parkeerplaats gereden (zo’n 45 min de bergen in) en hier geparkeerd. Opnieuw nog even gewandeld met Cleo, skikleding aan, ski’s uit het ruim en op naar de skilift. Gelukkig ging er verderop een busje richting de gondel, hier skipassen voor een dag gekocht en op naar boven.

Een prachtig uitzicht heb je hier als je boven uit de gondel bent gestapt over Andalusië. Heel bijzonder om zo de sneeuw te ervaren terwijl je de dag daarvoor nog in korte broek liep. Na een paar afdalingen, vonden wij het skigebied best wel tegenvallen, er lag veel ijs en overal werd gewaarschuwd om eigenlijk niet naar boven te gaan. Wij zijn door Oostenrijk ook wel een klein beetje verwend qua skipistes. Het is een klein gebied, met veel beginnende wintersporters waardoor het erg druk is op de pistes. Wij hebben een hapje gegeten en zijn teruggegaan. Cleo uitgelaten, die dolblij was dat wij weer terugwarem, deo op gedaan, omgekleed en op naar Sevilla!

Wij staan nu op een nieuwe camping: camping Villsom in de wijk Dos Hermanas, zo’n 20 minuten van de stad Sevilla af. Zaterdag hebben wij de stad, met al haar mooie hoogtepunten bezocht. De Kathedraal is opnieuw prachtig (volgens mij is dit in elke grote stad zo). Maar ook het koninklijk paleis, het Plein van Spanje, Plaza de Toros, Torre del Oro en het park zijn prachtig. Met de bus vanaf de camping is het 25 minuten en dit kost 1.75 euro per persoon. Sevilla is een prachtige stad, met een goede sfeer en gelukkig nog niet erg druk omdat wij nog in het laagseizoen zitten. Wij zijn tapas gaan eten en hebben de dag afgesloten met een heerlijk toetje (wel gedeeld) een mega merengue, het was heerlijk!

Wat ons verbaasde is dat in de Plaza del Toros, nog steeds tijdens de jaarlijkse Aprilfeesten het stierengevechten plaatsvindt. Sinds februari 2013 heeft het Spaanse parlement zelfs een wet aangenomen om het stierenvechten op te nemen in het cultureel erfgoed, waardoor deze ‘sport’ beschermd wordt en het verbod hierop in verschillende regio’s waaronder Sevilla, wordt zo omzeild. Gelukkig komen er steeds meer protesten hiertegen, ik hoop dat het ooit definitief wordt afgeschaft. Volgens het ministerie van cultuur is maar 9,5% van de Spanjaarden naar een stierengevecht gegaan in 2014-2015. Jaarlijks sterven er 9.000 stieren, meer dan 50.000 stieren worden gehuurd om uitgebuit te worden tijdens deze feesten om hierna alsnog te doden of her te gebruiken.

In drie deelstaten is het stierenvechten inmiddels verboden of verdwenen: Catalonië, de Canarische Eilanden en de Balearen.

Wij werken hier deze week en vertrekken dan donderdagochtend richting Portugal, op naar de Algarve!

Een hele fijne zondag gewenst, veel liefs van ons

Diandra

Ja zielig he in sevilla! Enige wat je er tegen kan doen is er niet heen te gaan… verder een hele mooie stad! Geniet mopjes!

Caren

Mooie steden hebben jullie bezocht !!
Ook nog iets van Mijas gezien ?
Wit kunstenaars dorpje in t zuiden …
Portugal ??: nieuwe avonturen en indrukken.
Hoop dat jullie ná de Algarve ook Porto (boven Lissabon) aan gaan doen.
In die regio woont en werkt Soraya met haar gezin. Zij hebben daar een surfschool.
Geef maar een gil als jullie plannen hebben in die richting ! ???

Ton

Weer heerlijk om te lezen, of het nu koud of warm is, jullie blijven de mooie dingen bewonderen.
Nu rustig , al werkend, afzakken naar warme streken. En weer lekker eten :-) Dikke Knuffel

Lenie kouwenberg

Wauw wat zien jullie mooie dingen maar Algarve ook heel mooi 3 keergeweest praia da rock heel veel plezier wees voorzichtig

Nadine Kouwenberg

Bedankt lieve allemaal! :) xx

Rieke

Best heftig soms, maar leuk te lezen wat jullie meemaken. Ik hou van jullie Lieverds XX