nadinepaulcleo.reismee.nl

2e week: Italië – Florence / Toscane / Lazio / Campanië

La Dolce Vita!

De eerste paar dagen van deze week, hebben wij overnacht op een fijne camping: MiraMare in Livorno. Wij bevinden ons in de regio Toscane met de Tyrreense Zee in onze achtertuin. De plaatsen op deze camping zijn iets boven ons budget per nacht, maar dat is het zeker waard. Alle faciliteiten zijn er en wij hebben in de ‘achtertuin’ een soort binnenplaatsje dat bij de plek hoort, met een tafel, stoelen en ligstoelen voor in de pauze en na het werk.

Naar het dorp op de fiets is Paul voor het eerst maandagochtend gegaan, om een Simkaart te kopen en Italiaans internet (100 GB) hierop. Dit is wel nodig, want de WiFi van de camping werkt niet heel goed, wel om af en toe eens een foto te sturen, maar niet voor de toch wat zwaardere programma's die de computers draaien voor het werk. Maandagochtend gewerkt op de 50G internet die wij per maand in het buitenland hebben, maar dit raakt toch sneller op dan je wilt en wij willen dit ook gebruiken voor de navigatie.

Maandag, dinsdag en woensdag zijn wij vooral op de camping geweest en hebben wij het verder rustig aan gedaan, in onze pauzes en na het werk lekker met de hond langs het strand gewandeld, ’s avonds lekker boekjes gelezen, gezwommen (de zee is wel vrij fris, maar met de koude training van Wim Hof ging dat goed) en ons bezig gehouden met de planning voor de komende weken. Volgende week moeten wij in Napels zijn, omdat Paul dan terugvliegt naar Nederland voor zijn werk. Nadine krijgt dan bezoek van haar moeder, super gezellig en ook goed om even niet ‘met elkaar’ te zijn..

Donderdagochtend hebben wij alles ingepakt en zijn wij in de richting van Siena gereden. Dit was een kleine 2 uur rijden. Nadine had onderweg nog een ‘call’ voor werk, waardoor Paul alleen de camping moest zoeken en rijden, niet heel handig getimed. Gelukkig lukte dit uiteindelijk, na één keer verkeerd te zijn gereden. Spullen geïnstalleerd, met Cleo een grote wandeling gemaakt en daarna de fiets gepakt richting het centrum. Best veel heuvels, dus blij met onze versnellingen. Mooie stad Siena, de toeristen kijken ons allemaal wat raar aan op de fiets, de Italianen zijn (in tegenstelling tot je met de auto rijdt) enorm voorzichtig met fietsers inhalen. De Sint Dominiscusbasiliek, Torre del Mangia, Piazza del Duomo met de kleine Piccolomini Library gezien en ook een kijkje binnen genomen. Op het Palazzo Pubblico een koud colaatje gedronken, ondanks dat wij weekend vieren nog even geen alcohol met de zon en het fietsen. Naar de camping teruggefietst. Opnieuw Cleo goed uitgelaten en om 20:00 uur richting “Ristorante il Mestolo” gefietst (in het donker). Al met al goed te doen en een heerlijk 5 gangen vismenu van de chef gegeten. Hier gingen wij wel aan een paar wijntjes ;-) overnacht in Siena en de volgende ochtend na onze ‘bio walk’ door de tuin met olijfbomen gewandeld van deze camping (hert gezien). Een croissantje gehaald, deze zijn echter niet zoals bij ons of in Frankrijk, meer een soort zoet broodje. De volgende keer nemen wij iets anders, Nadine had er een cappuccino bij (die je overigens in Italië alleen ’s morgens drinkt). Het badhokje met 10 andere campinggasten gedeeld, afgewassen in koud water en daarna onze weg vervolgd richting het zuiden. Wij wilde naar thermische baden rijden (tip van de Italiaanse buurman van Henk), maar dit was 2.5 uur en vanaf daar nog 2.5 uur naar Rome, dus wij besloten in één keer naar Rome te rijden, zo’n 2.5/3 uur en de baden een andere keer te bezoeken. Goed aangekomen in Rome (in het zuiden van de stad bevind de camperplaats zich aan een park in de wijk: Quartiere IX Appio Latino), Cleo in het naast gelegen park goed uitgelaten en daarna gaan wandelen naar het centrum. Dit was een uur, deel van Rome gezien en in de wijk Trastevere heerlijk gegeten bij Nannarella (na 30 min in de rij te hebben gewacht, heel gewoon hier). Nadine kende deze wijk nog van haar trip naar Rome met haar moeder in dec. 2018. Daarna relaxt terug gewandeld en de volgende ochtend vroeg uit de veren.

Zaterdag hebben wij Rome bezocht. Wij zijn allebei niet zulke cultuurliefhebbers dat wij overal de in’s en out’s van willen weten. Wij hebben wel wat geschiedenis opgezocht, maar wilde niet iets van een stadstour met gids doen. Wij zijn lekker gaan fietsen door Rome, het was mooi weer, wij hebben ook een stukje gewandeld en zo in een paar uur tijd de mooiste highlights gezien - Colosseum; Forum Romanum; Trevifontein; Patheon; Spaanse trappen en de St. Pietersbasiliek. Rome is en blijft een geweldige stad. Wij zijn opnieuw naar Nannarella gegaan om warm te lunchen, ’s avonds een relaxt avondje in de camper gehad (serie gekeken, blog deels geschreven, gelezen, spelletjes gedaan) met Cleo gewandeld en geknuffeld en na een bak yoghurt richting bed.

Vanmorgen vertrokken vanuit het mooi Rome, richting Salerno zo’n 3 uur rijden. Onderweg gestopt in de haven van Pompeï, collega (CEO) van het bedrijf waar Paul nu een opdracht voor doet, heeft hier een boot liggen en wilde even koffie (en ijs en taart) met ons drinken. Naar de Decathlon gereden voor 2 fietshelmen (leek ons wel verstandig gezien de vele kilometers en gekke wegen met vele gaten en ongeduldige bestuurders hier). 2 badmutsen aangeschaft (anders mag je in Italië niet zwemmen in een zwembad, het wordt er steeds charmanter op tijdens deze reis..) en je leest het goed, een ballenknijper voor Paul ? very charming.. ? ohja en om het circus compleet te maken, de waterschoenen niet te vergeten. Wij twijfelen nog om een sup te kopen, omdat Nadine dit erg leuk vind en wij ook vaak aan het water willen gaan staan, voor nu nog even niet gedaan. Boodschappen gehaald en een Pokébowl gegeten in het centrum van Salerno. Al even een glimp van de Almalfikust kunnen zien vanaf de weg, prachtig.. wat wij tot nu toe zagen. De zon in de zee zien zakken, gedoucht in best kleine hokjes dat resulteerde in onze douchetas die nat werd, maar ach, wij hebben het ervoor over ? voorlopig staan wij hier, als de camping goed bevalt dan blijft Nadine hier nog een week langer en dan vanaf vrijdag met bezoek van haar moeder Jos. Paul vliegt vrijdag richting Nederland voor werk.

Wij kijken weer uit naar een mooie nieuwe week, vol avonturen. Ciao!

Kate

Klinkt goed weer lieverds! Ik kijk uit naar de foto's met badmuts en natuurlijk de ballenknijper van Paul ;-) Hahaha! Truste lievies ♡♡♡♡♡

Ton

Buongiorno, celebra la vita, divertiti e scopri.

Jos

Gezellig om jullie verslag weer te lezen. Mooie plaatsen al bezocht en tja...Rome mag dan natuurlijk niet ontbreken. Verstandig dat jullie die helmen gekocht hebben. Ik kijk er naar uit om de mooie Almalfikust te bezoeken en natuurlijk om Nadine weer te zien ?
Fijne week verder samen!
Dikke kus van mij en ook een hugh voor Cleo. ??

Ca

Ik heb echt uitgekeken naar jullie verslag en de foto’s. Héérlijk !
Snap het onderdeel “werk” nog niet, maar dat ga ik wel aan Jos vragen …
Wat gezellig dat ze een weekje bij je komt !! ?

Diandra

Leuk om te lezen en haha heeeeeul charmant ja daar zwemmen in itaie! Enjoy